19 листопада 2024, 10:53

Як захистити комп’ютерну гру від конкурентів?

Ірина Стародуб
Ірина Стародуб радниця з правових питань Playsoft, адвокатка

У світі інформаційних технологій вже нікого не здивуєш написаною комп’ютерною програмою, однак з розвитком цифровізації свій написаний продукт стало захищати важче, як від недобросовісних підрядників, так і від конкурентів. Відповідно, дуже важливо не лише створити свій продукт, а й захистити його з юридичного погляду.


Маєте Телеграм? Два кліки - і ви не пропустите жодної важливої юридичної новини. Нічого зайвого, лише #самасуть. З турботою про ваш час!


У цій статті поговоримо про елементи в комп`ютерній грі, які можна вберегти від зазіхань недобросовісних розробників, а також як це зробити, якщо ви збираєтесь продавати гру через Google Play.

Що можна захистити в комп`ютерній грі?

Для геймерів комп`ютерна гра — це графічне середовище — сеттінг, в якому можна розслідувати злочини, збирати тістечка або пробиратися крізь лабіринти. Для юристів — це сукупність об`єктів інтелектуальної власності.

У комп`ютерній грі можна захистити:

  • назву гри як торгову марку;
  • назву (якщо це компанія) або ім`я розробника гри як торгову марку;
  • персонажа гри як торгову марку, а також можна зареєструвати авторське право на нього як на мистецький твір;
  • сценарій гри можна зареєструвати як літературний твір;
  • нові функціональні елементи в інтерфейсі гри можна запатентувати.

Як зареєструвати авторські права?

Оскільки авторські права є трансконтинентальними та виникають з моменту створення твору, то зареєструвати зображення персонажа і сценарій гри можна в будь-якій країні. В Україні це робить IP office (УКРНОВІ), а в США, наприклад, Copyright Office.

Після реєстрації ви отримаєте свідоцтво про реєстрацію авторських прав, яке дозволить захищати ваші права як автора у всіх країнах світу.

Реєструвати авторські права на вихідний код самої гри сенсу немає, оскільки будь-які зміни до компонентів вашого коду роблять із вашої гри нову.

В якій країні краще реєструвати торгову марку?

Зауважте, що торгова марка (і також) патент діють тільки в країні реєстрації. Тобто якщо ви, наприклад, зареєстрували назву своєї гри як торгову марку в Україні, то тільки в Україні кожен, хто використає назву вашої гри, порушить ваші права на торгову марку (вчинить trademark infringement). Якщо він це зробить, наприклад, у Гонконзі, то ви вже не зможете звинуватити його в недобросовісному використанні вашої торгової марки.

Якщо ви збираєтесь заливати вашу гру в онлайн-store на зразок Google Play, то реєструвати торгову марку потрібно в країні, де розташована компанія-власник цього магазину. Якщо в цьому сервісі ваш конкурент продаватиме свої додатки під вашою торговою маркою, то ви зможете звернутись з позовом про захист своїх прав як власника ТМ до суду за місцем розташування компанії. Наприклад, Google дислокується в Каліфорнії, тому всі справи пов`язані з іграми в Google Play розглядає United Sates District Court of Northern District of California.

Оскільки Google Play є одним із найпопулярніших сервісів, то далі поговоримо про реєстрацію торгової марки й патенту в США.

Право пріоритету

Під час реєстрації торгових марок і патентів велике значення відіграє право пріоритету. Зокрема, згідно з п. (2) Паризької конвенції про охорону промислової власності, будь-яка особа, що належним чином подала заявку на патент на винахід, промисловий зразок чи торгову марку в одній з країн Союзу, чи правонаступник цієї особи, користується для подання заявки в інших країнах правом пріоритету впродовж:

  • 12 місяців для патентів;
  • 6 місяців для торгових марок.

Це означає, що якщо ви подаєте заявку на торгову марку чи патент, наприклад, в США, а ваш конкурент вирішує зареєструвати таку ж заявку в іншій країні Союзу, ви все одно маєте право подати заявку також в США і будете також там вважатиметесь першим, хто зареєстрував таку заявку.

Класи торгових марок

Подати заявку на реєстрацію може будь-яка особа незалежно від того, де вона мешкає і чи є вона громадянином США.

Під торговими марками можуть продаватись різноманітні товари, тому існує аж 45 класів торгових марок. Для назви комп`ютерної гри нам підходять:

  • 9 клас — призначений для захисту торгової марки на матеріальному носії. Тобто якщо ви плануєте продавати гру на диску (а не через Google Play), то вам потрібна власна копія гри із зареєстрованою торговою маркою.
  • 42 клас — для продажу програмного забезпечення (не на матеріальних носіях).

Строки реєстрації торгових марок в США

Реєструє торгові марки в США United States Patent and Trademark Office — USPTO (аналог нашої Державної служби інтелектуальної власності).

Заявку на реєстрацію можна подати онлайн, що заохочує робити саме USPTO. Після подання заявки її впродовж місяця перевіряє trademark examiner, і якщо вона відповідає вимогам — підтверджує заявку. Якщо екзаменатор відхиляє заявку, то збір не повертають. Так відбувається доволі часто, оскільки описувати торгову марку і заповнювати аплікаційну форму потрібно з урахуванням низки аспектів, викладених на сайті USPTO.

Під час процесу реєстрації також перевірятимуть, чи торгову марку з такою ж назвою ще хтось використовує, чи ви її вже використовуєте чи тільки маєте намір використовувати (intent to use). Можливо, навіть доведеться чемно відповідати на заяви/претензії екзаменатора. Процес реєстрації займає приблизно рік. Потім USPTO вам надсилає свідоцтво про реєстрацію, за яке додатково потрібно заплатити $200.

Utility patent для комп`ютерної гри

З патентами значно складніше, оскільки процедура реєстрації займає 2–3 роки й платити потрібно не лише за подання заявки, а і за пошук екзаменатором в базі патентів, перевірку самого патенту і навіть за переписку з ним.

У комп`ютерній грі можна запатентувати придуманий вами функціонал, який раніше ніхто в будь-яких варіаціях не використовував.

В США є три види патенту:

  • utility patent (для винаходів);
  • design patent (для зображень нових моделей предметів і орнаментів);
  • plant patent (для рослин).

Елементи комп’ютерної гри — кнопки інтерфейсу, стрілочки, ефекти (наприклад, підсвічування контурів персонажів) патентують utility патентом.

Висновок

Якщо ви таки вирішите патентувати ваш винахід, то для отримання патенту він повинен бути:

  • корисним (useful), тобто його буде можливо практично застосувати;
  • неочевидним (nonobvious). Неочевидність винаходу означає, що для фахівця конкретної галузі даний винахід не випливає з наявного рівня техніки, а також якщо винахід створено із застосуванням відомої технології поліпшення таким чином, що дасть передбачувані результати вважати винахід очевидним.
0
0

Додати коментар

Відмінити Опублікувати