Маєте Телеграм? Два кліки - і ви не пропустите жодної важливої юридичної новини. Нічого зайвого, лише #самасуть. З турботою про ваш час! |
Прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформаційного телерадіопростору України» №159-VIII від 05.02.2015 р. вивільнило значну нішу від російського аудіовізуального продукту. Натомість вітчизняна кінематографія не була готова до цієї ситуації з причин її нерозвиненості. За сьогоднішніх умов, ситуація в українській кінематографії, на жаль, не дозволяє робити оптимістичних прогнозів на майбутнє. Без заохочувальної підтримки держави галузь очікує стагнація. Законопроектом «Про державну підтримку кінематографії в Україні» №3081-д (далі – Закон №3081-д), який 13.10.2016 р. було направлено на підпис Президенту, пропонуються новели, якими запроваджуються механізми прямої державної підтримки кіноіндустрії, успішно апробовані в іноземних країнах. Про це йшла мова під час VIІ щорічної конференції «Медіаправо», організованої Асоціацією правників України спільно з Індустріальним Телевізійним Комітетом.
Субсидії та відшкодування
Так, згідно із Законом №3081-д, державна підтримка кінематографії надається у таких формах:
- здійснення публічних закупівель, необхідних для виробництва фільмів, в обсязі до 100% (включно) загальної кошторисної вартості виробництва фільму;
- держсубсидія на виробництво фільму, обсяг якої не може перевищувати 80% загальної кошторисної вартості виробництва фільму (обов’язковою умовою надання такої субсидії є підтвердження заявником наявності у нього коштів, необхідних для фінансування виробництва фільму, в обсязі не менше ніж 20% загальної кошторисної вартості виробництва фільму);
- держсубсидія на виробництво фільму, телесеріалу, обсяг якої не може перевищувати 50% загальної кошторисної вартості виробництва (обов’язковою умовою надання такої субсидії є підтвердження заявником наявності у нього коштів, необхідних для фінансування виробництва, в обсязі не менше ніж 50% загальної кошторисної вартості виробництва);
- держсубсидія для повернення частини витрат, здійснених при виробництві фільму;
- держсубсидія для закупівлі мобільних пересувних цифрових комплексів, транспортних засобів для забезпечення демонстрування нацфільмів, обсяг якої не може перевищувати 50% вартості відповідних комплексів;
- держсубсидія для фінансування досліджень, освітньої діяльності (в тому числі виробництва (створення) фільмів студентами, навчання в Україні та за кордоном тощо) у сфері кінематографії;
- відшкодування процентів, сплачених за банківськими кредитами, що були одержані для будівництва або реконструкції будівель, споруд та інших об’єктів інфраструктури, які будуть залучені до процесу виробництва фільмів;
- держсубсидії на просування (промоцію) локацій на території України, як привабливого місця для створення кінематографічної та аудіовізуальної продукції.
Державна підтримка надається на безповоротній основі. Об'єктами державної підтримки виступають національні фільми та фільми, які пройшли «культурний тест». Така підтримка надається суб’єктам кінематографії, які внесені до Державного реєстру виробників, розповсюджувачів і демонстраторів фільмів та відповідають низці певних критеріїв, передбачених законом.
Коментарі
Євгенія Дербал, Юридичний радник «FILM.UA Group»
Законопроект передбачає різні форми державної підтримки, а саме: пряма державна підтримка, передбачена для українських виробників; підтримка, якою можуть скористатися не лише вітчизняні кіновиробники, але й іноземні продюсери, зацікавлені у проведенні зйомок на території України.
Перш за все необхідно вказати ті критерії, якими повинні відповідати суб’єкти, котрі подаються на державну підтримку. Якщо мова йде про українські компанії, то вони повинні бути внесені в ЄР виробників-демонстраторів фільмів. Це не є нововведенням, ця умова існує і на сьогодні.
Які ж фільми й телесеріали можуть претендувати на державну підтримку? Це дуже болюче питання. Фільм, який претендує на державну підтримку, повинен бути знятий українською або кримськотатарською мовою та може містити до 10% реплік іншою мовою (в тому числі російською).
Крім того, фільм має пройти бальну систему, про яку так багато говорять останнім часом. Законопроект передбачає 3 варіанти бальної системи, залежно від типу контенту. Окремо виписана бальна система для ігрових фільмів, окремо – для анімаційних, а також для документальних.
При розробці бальної системи за основу була взята Європейська конвенція про спільне кіновиробництво. Оцінюються такі критерії та елементи як авторська й технічна знімальна група, виконавці, місце зйомок тощо. Ігрові фільми мають набрати не менше ніж 18 балів, документальні – не менше ніж 8 балів, анімаційні – не менше ніж 15 балів.
Законопроект також передбачає певні бар’єри для отримання державної підтримки, тобто які суб’єкти кінематографії не можуть претендувати на державну підтримку.
Володимир Котенко, партнер, керівник податково-юридичної практики EY в Україні
Варіанти підтримки державою сфери кіно, які були обрані в цьому Законі, стали новою нормою в багатьох іноземних країнах. Важко уявити країну, яка не має однієї з таких форм підтримки державою кіновиробників як податковий кредит або повернення частини витрат, витрачених на виробництво фільму, або у вигляді комбінації (податковий кредит та повернення частини витрат).
Обрана законопроектом модель – повернення частини витрат, понесених кіновиробником на виробництво фільму. Процедура повернення жорстко регламентована, повертаються не всі витрати, а лише їх частина. Крім того, повертається частина витрат не за усі фільми, а лише за ті, які пройшли «культурний тест», тобто які держава вражає корисними, потрібними та необхідними для суспільства.
Якщо Закон буде підписано – це буде величезним кроком вперед. Однак Законом передбачається ще й низка дій, які необхідно зробити чиновникам. Мінкультури необхідно буде затвердити перелік документів, що підтверджують відповідність суб’єкта кінематографії, який звернувся за держпідтримкою щодо повернення частини витрат, встановленим критеріям. Також необхідно розробити форму заявки та перелік документів, які необхідно буде подати для отримання держпідтримки.
КМУ повинен затвердити розмір та порядок стягнення платежу за розгляд заявок для отримання держпідтримки. Крім того, КМУ повинен буде створити Раду державної підтримки кінематографії, в тому числі встановити розмір стипендії, яку будуть отримувати члени Ради.
В цілому, це всі документи, які наразі необхідно прийняти, щоб запрацював механізм у такому вигляді, в якому він передбачений Законом про держпідтримку кінематографії.