З початку роботи українського морського коридору 18 липня 2023 року до 2 вересня 2025 року було пошкоджено та частково знищено 455 об'єктів української портової інфраструктури, отримали пошкодження або були затоплені сумарно 47 цивільних суден, постраждало 119 цивільних осіб. Маєте Телеграм? Два кліки - і ви не пропустите жодної важливої юридичної новини.
Нічого зайвого, лише #самасуть. З турботою про ваш час! Такі дані під час панельної дискусії «Транспорт і логістика» на VIII Південноукраїнському форумі Асоціації правників України в Одесі навів заступник голови державного підприємства «Адміністрація морських портів України» В'ячеслав Харкавенко. Сесію модерував Юрій Сергєєв, керуючий партнер АО «Юридичне бюро Сергєєвих». Відновлення портової інфраструктури та портового флоту є стратегічним пріоритетом для України, реалізовувати який планується за власний кошт та міжнародні гранти, розповів В'ячеслав Харкавенко. Неабиякої важливості для залучення інвестицій та забезпечення відновлення набувають концесійні проєкти як такі, що реалізуються в форматі державно-приватного партнерства, коли держава передає приватній компанії право користуватися державним майном або інфраструктурним об’єктом на визначений строк і на визначених умовах. Одним із перших подібних проєктів в Україні була концесія у 2020 році спеціалізованого морського порту «Ольвія» на Миколаївщині. Порт передали в управління на 35 років ТОВ «Кютерміналз Ольвія», створеному катарською компанією QTerminals. Через повномасштабне вторгнення рф в Україну проєкт було призупинено, утім нещодавно зроблено кроки для відновлення співпраці. Перший з початку повномасштабної війни концесійний проєкт може бути реалізовано в порту Чорноморськ, і це буде можливість, зокрема, оцінити якість прийнятого у червні 2025 року закону щодо вдосконалення механізму залучення приватних інвестицій з використанням механізму державно-приватного партнерства (ДПП). Його метою заявлено «зробити публічно-приватне партнерство основою повоєнної відбудови України». «Можна багато дискутувати про його прогалини або «фішки», але хороший закон чи нехороший побачимо, коли стартує пілотний проєкт по Чорноморську, і коли він пройде з синхронізацією всіх адміністративних ланок в Україні й прогнозованістю для концесіонера», – зазначила під час дискусії Тетяна Тітаренко, керуюча партнерка юридичної компанії LEGRANT. Зазначимо, наказ про створення відповідної конкурсної комісії у конкурсі публічно-приватного партнерства у портовій сфері (йдеться про Перший та Контейнерний термінали порту Чорноморськ) віцепрем’єр-міністр з відновлення – міністр розвитку громад та територій Олексій Кулеба підписав 3 вересня. Наступними етапами передбачено підготовку конкурсної документації, оголошення міжнародного конкурсу та визначення переможця. «Уже понад 40 провідних міжнародних портових операторів та інвесторів заявили про готовність долучитися», – повідомила прем’єр-міністр України Юлія Свириденко.

Довідково
Після повномасштабного вторгнення росії у 2022 році на тимчасово окупованих територіях опинилися порти Бердянськ, Маріуполь та Скадовськ. В умовах війни продовжують працювати порти Великої Одеси (Південний, Одеса, Чорноморськ) і порти Дунайського регіону – Ізмаїл, Рені, Усть-Дунайськ. Частково (з суходолу) здатні працювати порти Миколаїв, Ольвія, Білгород-Дністровський. Закритим залишається порт Херсон.



