11 червня 2019, 16:07

Disney не порушувала авторські права на фільм «Пірати Карибського моря»

Опубліковано в №24 (678)

Геннадій Андрощук
Геннадій Андрощук головний науковий співробітник НДІ інтелектуальної власності НАПрН України, к.е.н., доцент, судовий експерт

Цей фільм пронісся світом, як пірати під час абордажу по палубах захопленого судна (швидко, сміливо, зухвало, а головне — вдало). Сюжет непередбачуваний, насичений містикою, історіями, жартами, а головне — пригодами. А що ще потрібно фільму для успіху? Хороша робота режисера. Виникає таке відчуття, що ти знаходишся у вирі подій. Чудово підібрані актори. Джонні Депп у ролі Джека Горобця — одна з найкращих знахідок режисера. Його образ надовго врізається у пам'ять. Донині багато хто знає його як Джека Горобця, оскільки образ героя-пірата в більшості людей планети асоціюється саме з ним. Молодець, постарався! Він блискуче впорався зі своєю роллю. Про гру інших акторів можна сказати аналогічно. Складно побачити будь-які мінуси в їхній роботі.

Нагадаємо, що франшиза «Пірати Карибського моря» існує вже 16 років (починаючи з 2003 р.). Загальний дохід тільки 4‑х стрічок склав чималу суму — 3,72 млрд доларів. Другий епізод — «Пірати Карибського моря: Скриня мерця» (2006 р.) — приніс у скарбничку найбільшу суму — 1,06 млн доларів.

Зареєстрована торговельна марка «Pirates of the Caribbean» допомогла захистити компанії Disney однойменну серію фільмів від небажаної репутації. У 2015 р. музична група «Parrots of the Caribbean» подала на реєстрацію однойменну торговельну марку. Після цього компанія Disney подала заперечення до Патентного відомства США, вказуючи, що така реєстрація порушуватиме права на «Pirates of the Caribbean». Попри заперечення музичного гурту щодо законності пародії, Патентне відомство США підтримало компанію Disney, відмовивши в реєстрації торгової марки «Parrots of the Caribbean».

Однак не відбулося без звинувачень кіностудії у плагіаті та судових позовів. Загалом, звинувачення популярних творів у плагіаті є настільки поширеними, що нині рідкісний бестселер обходиться без подібних процесів. Існує навіть знаменитий детектив Рекса Стаута «Смертельний плагіат», в якому обігрується це явище.

Свого часу американський кіносценарист Ройс Метью подав судовий позов проти творців фільму «Пірати Карибського моря». Драматург звинуватив керівництво кінокомпанії Disney та голлівудського продюсера Джеррі Брукхаймера у крадіжці його ідей для створення фільму. Метью стверджував, що саме він придумав історію про надприродний піратський корабель. За його словами, ще в середині 1980 р. він написав приблизний сценарій фільму, а також намалював ескіз корабля «Чорна перлина». Піратський корабель під такою назвою фігурує у фільмі «Пірати Карибського моря». Сценарист також стверджував, що права на цю історію були зареєстровані Бюро охорони авторських прав США. Метью мав намір заборонити фільм до показу та відсудити гроші за порушення авторських прав.

Керівництво компанії Disney, яке володіє правами на «Піратів Карибського моря», оголосило, що претензії Метью не мають під собою жодних підстав. До того ж у Disney висловили здивування, чому сценарист мовчав весь той час, поки йшов показ першої частини та підготовка другої серії фільму. Хоча зрозуміло, адже друга частина «піратської» франшизи «Пірати Карибського моря: Скриня мерця», знята режисером Гором Вербінські, побила два рекорди американського прокату, зібравши найбільшу касу в історії за перший день та за перші вихідні показу.

До вашої уваги свіже судове рішення від 13.05.2019 р.

Суд: Сценарій мало схожий на франшизу фільму.

Заявлена схожість була занадто обмеженою, розкиданою і загальною для захисту.

The Walt Disney Company франшиза фільму «Пірати Карибського моря» не зняла елементи зі сценарію з тією ж назвою, що охороняються авторським правом, який Disney відкинув — таке рішення ухвалив Окружний суд США в Центральному окрузі Каліфорнії.

Два автори та продюсер звинуватили Disney в копіюванні тем, налаштувань, сюжетів, персонажів і діалогів зі сценарію, який вони у 2000 р. відправили в Disney. Однак між сценарієм і фільмами існували принципові відмінності. Схожість була загальною для піратських історій або загальних концепцій, які не захищені відповідно до закону про авторське право. Суд постановив задовольнити клопотання Disney про відхилення скарги.

Висновок від 13.05.2019 р. демонструє, що судові процеси, пов'язані з порушенням авторських прав, можуть провалитися на ранніх етапах розгляду справи, якщо суддя вирішить, що ці дві роботи суттєво не схожі одна на одну.

Передісторія спору

Відповідно до скарги від 2017 р., продюсер Това Лайтер ще у 2000 р. надіслав до компанії Disney сценарій, написаний Артуром Лі Альфредом II та Езекіелем Мартінесом-молодшим, разом з деякими творами мистецтва і рекламним роликом. Тоді Disney відмовився купити їхній сценарій. У 2003 р. дебютував перший фільм франшизи з 5 фільмів «Прокляття чорної перлини».

Автори та Лайтер стверджують, що фільми, як і сценарій, розходяться з традиційним каноном, зображуючи піратів як гумористичних і добрих людей, а не як страшних тварин. Також вони стверджували, що в обох роботах були зображені надприродні прокляті пірати з черепом, а також що персонаж капітана Джека Горобця актора Джонні Деппа був значною мірою схожий на Деві Джонса.

Суддя Консуело Б. Маршалл зазначив, що «єдиною передбачуваною схожістю» між сюжетами (проклятими піратами, що широко варіюються) була ідея, яка природним чином випливає з основної передумови сюжету, а тому не захищена. Темний настрій, що був викликаний піратськими битвами та морськими монстрами, також виходив з піратської передумови.

Суд відкинув порівняння між Горобцем і Джонсом, заявивши, що зухвалість, хоробрість і пияцтво є загальними, невиразними характеристиками, які не підлягають захисту. «Чистий, поголений Джонс, який відмовився від піратства, щоб підняти сиріт з любов'ю, значно відійшов від небритого дикорослого Горобця, який ніколи не відмовлявся від піратства чи мав подібні стосунки», — наголосив суддя.

Суд також відхилив передбачуване копіювання сеттингу, діалогу та інших елементів як завищені або як заявку на захист незахищеного. «В більшості випадків позивачі продемонстрували випадкову схожість, розкидану по всіх сторонах», — зазначив суд.

Довідково. Сеттинг — сукупність різнопланових елементів, які однозначно ідентифікують світ, де відбуваються події певного художнього твору. 

0
0

Додати коментар

Відмінити Опублікувати